• Home
  • Over Cuendillar
    • Missie & Visie
    • Algemene Voorwaarden
  • Werkwijze
    • Teamwork
    • Projecten
      • Kiwi Coach
      • Folder KiwiCoach
  • Nieuws
    • Blogs
  • Tarieven
  • Contact
  • 0

Eiwitrijk dieet slecht?

zaterdag, 26 maart 2011 21:55

 

De volkskrant verwoordt deze week de uitkomst van promovendus Ivonne Sluijs niet helemaal gelukkig en stapt hiermee op de tenen van dieetgoeroe Dr. Frank van Berkum, die het stokje overnam van Sonja Bakker in dieetminnend Nederland. De man die zelf aangeeft vaak pas ergens in de middag zijn ontbijt te nuttigen...

Niet slim van de volkskrant reporter om het stukje van Sluijs niet aandachtig te lezen. Ze stelt namelijk nergens dat het dieet van dr. Frank de kans op diabetes kan vergroten zoals de krant kopt, maar stelt juist dat hier onderzoek naar gedaan zou moeten worden omdat ze aanwijzigingen heeft gevonden die op een relatie duiden tussen verhoogde eiwitinname en het ontstaan van diabetes.

Jammer, want niet alleen komt het onderzoek niet juist uit de verf, maar dr. Frank grijpt de gelegenheid aan om zijn populariteit te vergroten. De aanhangers van zijn bij elkaar geraapte kennis zien in de rectificatie die de jo-jo club als enige verspreid (maar niet terug te vinden is op de VK site), hun verlangen om te blijven geloven gesterkt.

Lees zelf nog eens goed wat er beweerd wordt en vorm je eigen oordeel!

19 maart 2011

Eiwitrijk dieet vergroot kans op diabetes

Niet alleen snelle suikers vergroten de kans op diabetes, ook een eiwitrijk dieet kan dat effect hebben. Dat ontdekte voedingswetenschapper Ivonne Sluijs van het UMC Utrecht. Zij promoveert 31 maart aan de Universiteit Utrecht.

Over de rol van eiwitten bij het ontstaan van diabetes is nog weinig bekend. Ivonne Sluijs analyseerde daarom in haar onderzoek gegevens uit het Nederlandse deel van de grootschalige Europese EPIC-studie. Die bevat informatie over leefstijl en gezondheid van ruim 38.000 mensen die gedurende tien jaar gevolgd zijn. In die periode kregen meer dan 900 deelnemers diabetes.

Sluijs concludeert dat mensen vaker diabetes krijgen als ze meer eiwitten eten. Tien gram meer eiwit per dag verhoogt de kans op diabetes met zestien procent. Dat komt voor het grootste deel door dierlijke eiwitten, die bijvoorbeeld in melk en vlees zitten.

Ook rekende Sluijs uit wat er gebeurt als mensen minder koolhydraten of vet gaan eten, maar meer eiwitten. Gemiddeld halen mensen de helft van hun energie uit koolhydraten, vijfendertig procent uit vet en vijftien procent uit eiwit. Maar het vervangen van vijf procent van de dagelijkse energie-inname in vetten of koolhydraten door eiwitten verhoogt de kans op diabetes met dertig procent.

Sluijs: “Voedingsadviezen gericht op het voorkomen van diabetes besteden nu nauwelijks aandacht aan eiwitten. Dat zou wel moeten, valt af te leiden uit mijn onderzoek. Alleen is het daar nog te vroeg voor. We moeten het onderzoek eerst herhalen in andere populaties voor we precies kunnen zeggen of en hoe we voedingsrichtlijnen moeten aanpassen.”

Sluijs plaatst wel vraagtekens bij diëten met een hoog eiwitgehalte. “In het licht van onze resultaten is het nog onduidelijk of diëten met een hoog eiwitgehalte wel gunstig zijn. Het lijkt er op dat dergelijke diëten mogelijk een ongunstige invloed op de suikerhuishouding hebben.”

In Nederland lijden zo’n 740.000 mensen aan diabetes, 90 procent daarvan heeft diabetes type II (‘ouderdomssuikerziekte’). Bekende risicofactoren voor het ontstaan hiervan zijn overgewicht, hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte. Een leefstijl met ongezond eten en weinig bewegen draagt sterk bij aan die risicofactoren. Op basis van bevolkingsgroei, vergrijzing en toename van overgewicht verwacht het RIVM dat Nederland in 2025 ruim 1,3 miljoen mensen met diabetes telt.

Ivonne Sluijs promoveert 31 maart aan de Universiteit Utrecht.

Bron artikel: UMC

Blog artikelen

  • Wat beweegt jou?
  • Blufpoker voor je buikje
  • Baas over mijn eigen bord

Laatste Nieuws

  • Exit Dieetgoeroes
  • Leefstijlcoaches gevraagd?
  • Eiwitrijk dieet slecht?
  • Hard voor je Hart?
  • Nieuw Logo Kies Bewust

Belangrijke informatie

  • Algemene Voorwaarden
  • Disclaimer

Contact Informatie

Cuendillar Coaching
Kettingstraat 2
5667 RH  Geldrop

Tel: (06) 4282 6434
E: info@cuendillar.nl
KVK: 50425986